Informacio útil

Participa

Grups

Communia 15 posts El Cafè del Candela 115 posts Espai Gastronòmic Terrassenc 15 posts
Guifi.net Terrassa 10 posts L'Embarral 21 posts La Cooperativa 17 posts
Synusia 228 posts Tallers 47 posts Videodrome 84 posts

geografia

Curs "Cartografies contemporànies en tensió| Ciutat, Estat i Exili"

Curs Cartografies contemporànies en tensió| Ciutat, Estat i Exili. Introducció a la cultura territorial europea

Una de les contradiccions més evidents del nostre temps és cert discurs teòric relatiu al nomadisme, a la mobilitat, per una banda, i la realitat dels milers i milers de refugiats i desplaçats que han hagut de marxar dels seus països, per altra. Mentre s'elogia el caminar, l'errant o el rodamón, les dificultats per moure's són cada vegada més difícils per determinats grups humans. Existeix una asimetria fonamental entre els immigrants i els turistes, per exemple. Si per una banda el món de la globalització es presenta com el regne de la lliure mobilitat, l'ideal d'un espai llis, a la pràctica mai hi havien hagut tantes fronteres com ara. Amb tot, aquesta contradicció no és nova ni recent. De fet, podríem dir que forma part de la mateixa història de la humanitat. Només cal pensar en el conflicte bíblic entre Caïm i Abel, entre el sedentari i el nòmada.

[Curs] Ciutat, Estat i Exili | Globalització i exili

El dissabte 05 de Novembre de 11h a 13h, en el marc del curs "Ciutat, Estat i Exili. Introducció a la cultura territorial europea", us convidem a la tercera sessió 'Globalització i exili a Llibreria Synusia (C/Montserrat 136, Terrassa).

Amb la Globalització i l'època de la Xarxa, la tensió entre nomadisme i sedentarisme adopta nous matisos. Per una banda, virtualment tots som nòmades. Tots podem “navegar” per la Xarxa. El món ha esdevingut un espai de relacions, de connexions. Per altra, però, el control i les fronteres territorials són cada cop més infranquejables. En el discurs de les ciències socials i humanes, la metàfora del nomadisme no només explica la condició social i cultural del canvi de segle, sinó que esdevé un elogi polític. Sorgeixen en el camp literari i artístic manifestos varis que exalten les virtuts del caminant, del vagabund. Això no obstant, cada vegada més sectors de la societat resten confinats en un espai determinat, privats de les seva més essencial humanitat: la llibertat de moure's, de desplaçar-se.  

[Curs] Ciutat, Estat i Exili| Polis, imperi, estat

El dissabte 22 d'Octubre d'11h a 13h, en el marc del curs "Ciutat, Estat i Exili. Introducció a la cultura territorial europea", us convidem a la seva segona sessió 'Polis, imperi i estat'   a la Llibreria Synusia (C/Montserrat 136, Terrassa).

Si durant la Revolució neolítica es consolidaren els primers assentaments permanents, anys més tard començarien a institucionalitzar-se certes formes de poder territorialitzat: la polis grega, l'Imperi durant la Roma clàssica i, finalment, l'Estat modern. Cada una d'aquestes organitzacions significà una nova relació entre els nòmades i els sedentaris, entre els residents i els estrangers. Així les coses, mentre les “ciutats-estat” gregues eren estables i tenien una base política de caràcter ètnic, la Roma imperial era una estructura territorial per naturalesa mòbil i, per tant, unes fronteres necessàriament poroses. Amb el sorgiment de l'Estat i, sobretot, la idea de sobirania, les fronteres polítiques esdevindran excloents.

La resta de sessions:

[Curs] Ciutat, Estat i Exili | Nomadisme, sedentarisme, ciutat

El dissabte 15 d'Octubre d'11h a 13h, en el marc del curs "Ciutat, Estat i Exili. Introducció a la cultura territorial europea", us convidem a la primera sessió 'Nomadisme, sedentarisme, ciutat' a la Llibreria Synusia (C/Montserrat 136, Terrassa).

Fa milers d'anys, els primers homínids abandonaren el terreny fins aleshores segur de la selva per endinsar-se a l'interior de la sabana. Una sèrie de transformacions anatòmiques feren possible la postura erigida i la possibilitat de desplaçar-se i recórrer grans distàncies. Ens convertirem amb nòmades i s'inicià l'època de les Grans Migracions. El cap d'un temps, però, en diferents punts de la geografia mundial, tingué lloc l'origen de l'agricultura i la ramaderia. Sorgiren les primeres estructures formals de poder i les grans ciutats. Amb aquesta primera gran estructura territorial, aparegué la figura del sedentari.

La resta de sessions:

Contingut sindicat